Google heeft in zijn strijd tegen de aanklacht van de Europese Commissie steun gekregen uit onverwachte hoek. Topman John Donahoe van veilingsite eBay gaf in een interview met de Britse zakenkrant Financial Times aan de concurrentie van Google makkelijk aan te kunnen.
Google werd twee weken geleden op de vingers getikt door de Europese Commissie. Volgens Brussel misbruikt het bedrijf zijn dominante marktpositie, waardoor concurrenten er bekaaid van afkomen.
Daarnaast begint de commissie een onderzoek naar Android, het besturingssysteem van Google voor mobiele apparaten. Mogelijk wacht de techgigant een miljardenboete.
Google is zich van geen kwaad bewust en ziet zich daarin nu gesteund door de opmerkingen van Donahoe. Hij zei onder meer dat Google qua online shoppen minstens een gelijkwaardige concurrent is van eBay en dat beleidsbepalers in Brussel niets snappen van het online koopgedrag van consumenten.
Eigen diensten Google
Europees Commissaris Margrethe Vestager van Mededinging is vooral beducht dat Google zijn dominante positie als zoekmachine in Europa — 90 procent van de Europeanen zoekt met Google — gebruikt om eigen diensten die het aanbiedt, zoals Google Maps, te bevoordelen. Dat zou het voor concurrenten van Google moeilijk maken om bij de consument voor het voetlicht te komen.
Google gaf medio april aan aan het ,,krachtig oneens” te zijn met de beschuldigingen van de commissie. Google is van mening dat succes nou eenmaal tot aandacht leidt. Het bedrijf is van plan het gesprek aan te gaan met de commissie over Android.
Vijf jaar onderzoek
De Europese Commissie houdt het bedrijf al ruim vijf jaar in de gaten. Brussel vindt dat ondernemingen met een uiterst groot marktaandeel een speciale verantwoordelijkheid dragen om de concurrentie niet te verstoren. “Dat is in het belang van de consument en van innovatie”, aldus eurocommissaris Vestager eerder deze maand.
Google bleek eerder bereid enkele concessies te doen, maar die werden als onvoldoende verworpen. Vooral concurrenten van Google reageerden zeer negatief op de voorstellen die het bedrijf deed om de kritiek op de presentatie van resultaten van zijn zoekmachine weg te nemen.
Benadelen concurrentie
De Europese Commissie heeft de afgelopen jaren onder meer onderzocht of Google de zoekresultaten manipuleert, content van concurrenten wegfiltert en of het klanten van advertentieplatform Adwords onder druk zet vooral niet met concurrenten in zee te gaan. Dat onderzoek heeft kennelijk voldoende informatie opgeleverd om een formele zaak te beginnen.
De commissie stuurde Google een lijst met klachten en het concern krijgt nu tot eind juni de gelegenheid te reageren op de aantijgingen. De Commissie kan de internetgigant uiteindelijk een boete opleggen van wel 10 procent van de omzet. Dat zou in het geval van Google meer dan 6 miljard dollar betekenen (ruim 5,6 miljard euro). Het softwarebedrijf kan in dat geval nog wel in beroep bij het Europese Hof in Luxemburg.
“De weg is open” voor een oplossing van het geschil, benadrukte Vestager. Google kan vrijwillig zijn gedrag aanpassen en het kan tot een schikking komen. De zoekgigant laat in een blogpost weten dat het concurrenten niet benadeeld en betoogt juist dat er meer keus voor consumenten online is dan ooit tevoren.
De stap tegen Google geldt als de politiek meest beladen zaak van de Europese Unie tegen een Amerikaanse concern. De Amerikaanse softwareproducent Microsoft kreeg eerder al meerdere boetes van in totaal ruim 2,2 miljard euro wegens misbruik van zijn sterke marktpositie. Chipproducent Intel moest ruim 1 miljard euro betalen.
Revolutionaire zoektechnologie
Google werd eind jaren negentig bedacht door de Amerikaanse studentenLarry Page en Sergey Brin. Zij bedachten een nieuwe manier om zoekresultaten op internet te ordenen naar belangrijkheid. In plaats van te kijken op welke pagina de zoekterm het vaakst voorkomt, telt de zoekmachine van Page en Brin telt hoe vaak er naar een pagina wordt verwezen met een link. Hoe vaker dat gebeurt, hoe belangrijker mensen de pagina vinden. Hun vinding, die aanvankelijk de werktitel BackRub kreeg, zou uiteindelijk onder de naam Google de wereld veroveren.
In de tijd dat Page en Brin hun bedrijfje opzetten, domineerden partijen alsYahoo en Altavista de zoekmachinemarkt. De komst van Google bracht daar snel verandering in. Sleutel tot het succes was de onderscheidende manier waarop de zoekmachine bepaalde welke resultaten bovenaan kwamen te staan.
Aanvankelijk sloot Google onderhandse deals met geldschieters om aan financiering te komen. In 2004 maakte het in Californië gevestigde bedrijf de gang naar de beurs, waarmee het in één klap een prijskaartje omgehangen kreeg van meer dan 23 miljard dollar. Inmiddels is Google op de beurs 364 miljard dollar waard.
Meer dan een zoekmachine
De onderneming heeft haar activiteiten sindsdien dan ook fors uitgebreid en verbreed. Naast een zoekmachine biedt het bedrijf diensten aan op het gebied van advertenties, e-mail, sociale media, mobiele telefonie (Android), data-opslag, onlinevideo’s (YouTube) en een breed scala aan zakelijke producten.
Juist dat brede aanbod, in combinatie met de dominante positie van zijn zoekmachine, brengt Google in aanvaring met de Europese Commissie. Die meent dat het bedrijf zijn marktpositie misbruikt door systematisch zijn eigen producten te bevoordelen in de zoekresultaten die het aan gebruikers presenteert.
Winst van 14 miljard dollar
Google behaalde vorig jaar een omzet van 66 miljard dollar een een nettowinst van ruim 14 miljard dollar. Er werken wereldwijd 53.600 mensen. De topman van het bedrijf is mede-oprichter Larry Page. Sergey Brin leidt de divisie Google X, die zich bezighoudt met onderzoek naar nieuwe technologieën.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl